ON THIS PLANET

‘Aerosolar Constellation 1’, 2017 Installation view of at the Asia Culture Centre. Courtesy of the artist; Andersen’s, Copenhagen: Ruth Benzacar, Buenos Aires; Tanya Bonakdar Gallery, New York/Los Angeles; Pinksummer contemporary art, Genoa; Esther Schipper, Berlin © Photography by Studio Toma´s Saraceno, 2017
캄캄한 전시장 안으로 들어가면 오픈 프레임 안에 예술적인 형태를 이루고 있는 촘촘한 거미줄을 발견하게 된다. 이 거미집 밑에 설치된 진동계와 고감도 마이크를 통해 거미의 미세한 진동이 소리로 변환되어 공간에 울려 퍼진다. 이때 기계 장치는 관람객의 움직임도 거미에게 전달하고 거미는 그 자극에 조응하며 실시간으로 거미줄을 엮어나간다. 그렇게 거미와 인간은 의도치 않게 비언어적 소통을 나누며 신비한 화음을 이룬다.

‘Algo-r(h)i(y)thms’, 2018 Installation view at , carte blanche exhibition to Toma´s Saraceno, Palais de Tokyo, Paris, 2018. Courtesy the artist and Esther Schipper, Berlin © Photography by Studio Toma´s Saraceno, 2018
투명 필름으로 만들어진 대규모 공기 주입식 구조물이 15~20층 건물 높이의 지상을 만들어냈다. 그 위를 걷고 있는 관람객들은 구름 위를 걷는 것처럼 보인다. 불안정한 표면 위에서 균형을 잡기 위해 양팔을 수평으로 벌리고 한 줄 타기 하듯 발을 떼는 사람도 있고, 머리 뒤에 손깍지를 하고 벌렁 누워버린 사람도 있다. 바람 빠진 비치볼의 표면 같은 구조물 위를 걷는 사람들은 필연적으로 자신의 무게, 압력 등이 타인에게 영향을 주며 상호의존적인 운명에 놓인다.
토마스 사라세노는 다차원의 학제간 연구를 통해 환경공학적이고 미래적인 이슈를 스펙터클하고 감각적인 시각예술 작품으로 선보여왔다. 1973년에 생물학자 어머니와 농학자 아버지 밑에서 태어난 그는 아르헨티나 군사 독재 정권을 탈출해 이탈리아에서 학창기를 보냈다. 고국으로 돌아가 건축학 석사 학위를 땄지만 전통적인 건축가가 될 생각은 없었다. 다시 독일과 이탈리아에서 미술학교에 다닌 후에야 그는 자신의 전방위적 비전을 미술계에서 펼치기로 마음먹었다.

광주 아시아문화전당에서 ‘Aerocene’을 띄우고 있는 토마스 사라세노와 스튜디오 스태프, 2017. Courtesy the Aerocene Foundation Photography by Studio Toma´s Saraceno, 2017. Licensed under CC by Aerocene Foundation 4.0.

‘A Thermodynamic Imaginary’, 2018 Installation view at , carte blanche exhibition to Toma´s Saraceno, Palais de Tokyo, Paris, 2018. Courtesy of the artist; Esther Schipper, Berlin; Pinksummer contemporary art, Genoa Photography © Studio Toma´s Saraceno, 2018

‘Particular Matter(s): Jam Session’, 2018 Nephila senegalensis and Cyrtophora citricola silk. Carbon frame. Lightbeam, cosmic dust. Terrestrial dust. Stellar wind. Sonic waves. Video camera. Loudspeakers, video projector Courtesy of the artist and Esther Schipper, Berlin. © Photography by Studio Toma´s Saraceno, 2018

‘Algo-r(h)i(y)thms’, 2018 Installation view at , carte blanche exhibition to Toma´s Saraceno, Palais de Tokyo, Paris, 2018. Courtesy the artist and Esther Schipper, Berlin © Photography by Studio Toma´s Saraceno, 2018

‘Aero(s)cene: When breath becomes air, when atmospheres become the movement for a post fossil fuel era against carbon-capitalist clouds’, 2019 Installation view of ‘On the Disappearance of Clouds’, 2019 at the 58th International Art Exhibition - La Biennale di Venezia. Courtesy the artist; Aerocene Foundation; Andersen’s, Copenhagen; Ruth Benzacar, Buenos Aires; Tanya Bonakdar Gallery, New York / Los Angeles; Pinksummer Contemporary Art, Genoa; Esther Schipper, Berlin. © Photography by Studio Toma´s Saraceno, 2019

‘Spider/Web Pavilion 7: Oracle Readings, Weaving Arachnomancy, Synanthropic Futures: At-ten(t)sion to invertebrate rights!’, 2019 Installation view at the 58th International Art Exhibition - La Biennale di Venezia. Courtesy the artist; Andersen’s, Copenhagen; Ruth Benzacar, Buenos Aires; Tanya Bonakdar Gallery, New York/Los Angeles; Pinksummer Contemporary Art, Genoa; Esther Schipper, Berlin. With thanks to Arachnophilia. © Photography by Studio Toma´s Saraceno, 2019

‘Spider/Web Pavilion 7: Oracle Readings, Weaving Arachnomancy, Synanthropic Futures: At-ten(t)sion to invertebrate rights!’, 2019 Installation view at the 58th International Art Exhibition - La Biennale di Venezia. Courtesy the artist; Andersen's, Copenhagen; Ruth Benzacar, Buenos Aires; Tanya Bonakdar Gallery, New York/Los Angeles; Pinksummer Contemporary Art, Genoa; Esther Schipper, Berlin. With thanks to Arachnophilia. © Photography by Studio Toma´s Saraceno, 2019
※ 갤러리현대는 10월 30일부터 12월 8일까지 토마스 사라세노의 개인전에서 ‘Spider Orchestra, Cosmic Dust’를 비롯한 작품 20여 점을 소개한다.

거미는 많은 식물에 거미줄을 쳤고, 새는 노래하고 곤충은 윙윙 소리 내며, 지렁이는 기어가고 있다. 다양한 종류가 군집해 있고, 이종 간의 결합은 복잡한 네트워크를 형성한다. 세계 속에 있는 것이 아니라 세계와 함께한다는 것은 무엇인가?
카드세트: 삶의 거미/거미줄, 종류: 투망거미(Deinopis subrufa) , 음악부호: G♭, 식물: 계통수(系統樹)

편백나무 가지나 국가관의 천장 서까래 사이에 위치한다. 세계는 서로를 감싸고 있고, 이름을 댈 필요가 없는 공동체다. 서식지가 집단을 형성한다면, 당신이 소속되어 있다고 생각하는 곳에 대해 질문할 차례다.
카드세트: 물거미/거미줄, 종류: 물거미, 음악부호: C#, 식물: 물이끼

‘Arachnomancy Cards’, 2019 Card’s drawings and reinterpretation based on Duncan, W. (1949). Webs In The Wind. New York: The Ronald Press Company and Bristowe, W. S. (1958). The World of Spiders. London: Collins; Curtis, William, 1746-1799; Marbury, Elizabeth, 1856-1933, donor; Vollrath, F. 1988. Untangling the spider’s web. Trends Ecol. Evol. 3(12): 331–335. This deck of cards was made On the occasion of the 58th International Art Exhibition - Biennale Arte 2019. Toma´s Saraceno would like to thank the Arachnophilia archives and his Studio for their endless support in the conceptualization, design and making of these cards. As well thanks to the galleries for all their support: Andersen’s, Copenhagen; Ruth Benzacar, Buenos Aires, Tanya Bonakdar Gallery, New York / Los Angeles, Pinksummer Contemporary Art, Genoa, Esther Schipper, Berlin. Download the Arachnomancy App to help you find other Spider/Web Pavilions and encounter their oracles, joining a collective exercise of mapping against extinction. For more information visit arachnophilia.net, a living archive of coexistences. Courtesy the Artist © Studio Toma´s Saraceno, 2019
언덕과 은하계로 둘러싸여 있고 별빛이 드러나는 밤, 거미는 땅과 하늘을 꿰매어 밤을 밝히고, 방황하는 존재가 길을 찾도록 도와준다. 당신이 질문을 할 때 기초적인 열정이 거미의 생태학적 힘의 균형을 방해할 수 있다는 것을 기억하라.
카드세트: 황금거미/거미줄, 종류: 유럽정원거미, 음악부호: F#, 식물: 자작나무