
감각의 축제
3년 만에 열린 59회 베니스 비엔날레의 총감독을 맡은 뉴욕 하이라인 아트 디렉터 겸 수석 큐레이터 세실리아 알레마니(Cecilia Alemani)가 캐링턴을 끌어온 것은 영리한 선택이었다. 이번 비엔날레의 주제인 〈꿈의 우유(Milk of Dreams〉는 캐링턴이 자신의 두 아들을 위해 썼던 동화책의 제목이다. 이쯤이면 당신도 여성주의와 초현실주의가 이번 비엔날레를 이해하는 주요한 키워드라는 것을 알아차렸을 것이다. 이곳은 마녀적인 주술로 가득 찬 환상의 세계이며 낙관론자가 건설한 대안적 우주이다. 이를테면 최근 현대미술의 단골 소재인 기후위기에 관한 메시지가 희미하다. 막판에 합류한 우크라이나 작가 마리아 프리마첸코(Maria Prymachenko)를 제외하면 현실 세계에 대응하는 정치적 함의도 찾아보기 힘들다. 당연하지만 이번 비엔날레의 미덕은 정치적 올바름이 아닌 미적 풍요로움에 있다. 개념적인 작업보다 감각적인 작업이 주를 이루기 때문에 현대미술에 막 관심을 갖기 시작한 입문자도 자신만의 방식으로 이번 예술 축제를 향유할 수 있다.

Simone Leigh, 〈Brick House〉, 2019, Bronze, 487.7x279.4x279.4cm. Photo by: Roberto Marossi

Solange Pessoa, 〈Sonhíferas〉, 2020–2021, Oil on canvas, 14 elements. 158x150x5cm each, With the additional support of Mendes Wood DM. Photo by: Roberto Marossi

Katharina Fritsch, 〈Elefant / Elephant〉, 1987, Polyester, wood, paint420x160x380cm, With the additional support of Institut fur Auslandsbeziehungen – ifa. Photo by: Marco Cappelletti
소환된 여성들

Cecilia Vicuña. All works with the additional support of Lehmann Maupin. Photo by: Marco Cappelletti

Belkis Ayón, 〈Resurrección〉, 1998, Collography on paper, 9 sheets, 263 x 212cm.Courtesy Watch Hill Foundation and von Christierson Family Photo by: Roberto Marossi

Barbara Kruger, 〈Untitled (Beginning/Middle/End)〉, 2022, Site-specific installation, print on vinyl Three-channel video installation (on 3 flatscreen monitors), sound Dimensions variable, 5 mins. 35 sec. With the additional support of Spruth Magers; Maharam Photo by: Roberto Marossi

Emma Talbot, 〈Where Do We Come From? What Are We? Where Are We Going?〉, 2021, Acrylic on silk, 310x1400cm. All works with the additional support of Max Mara; British Council; the Henry Moore Foundation Photo by: Roberto Marossi
에마 탤벗(Emma Talbot)은 폴 고갱의 〈Where Do We Come From, What Are We, Where Are We Going?〉에서 제목을 가져와 대형 실크 천에 한 여자의 생애를 작업했다. 마치 만화처럼 텍스트와 이미지로 그려진 탄생부터 죽음까지의 대서사가 넌지시 질문한다. 우리는 어디에서 왔는가? 우리는 무엇인가? 우리는 어디로 가는가? 한편 바버라 크루거(Barbara Kruger)는 정지된 텍스트 이미지와 움직이는 3채널 영상을 혼합한 최신작 〈Untitled (Beginning/Middle/End)〉에서 아예 간청한다. 제발 신경 써달라고(Please Care), 제발 애도해달라고(Please Mourn).

Mire Lee, 〈Endless House: Holes and Drips〉, 2022, Multiple ceramic sculptures on a scaffold, lithium carbonate and iron oxide glaze liquid, pump, motor and other mixed media, 1.8x2x4m. With the additional support of Sundaymorning@ekwc All works with the additional support of Tina Kim Gallery; Mondriaan Fund, Korean Arts Management Service (KAMS); Ammodo

Rosemarie Trockel. All works with the additional support of Spruth Magers; Institut fur Auslandsbeziehungen – ifa Photo by: Marco Cappelletti

Hannah Levy, 〈Untitled〉, 2022, Silicone, nickel plated steel, 183x195x320cm. All works with the additional support of Casey Kaplan, New York; Mother’s Tankstation Limited, Dublin Photo by: Marco Cappelletti

Geumhyung Jeong, 〈Toy Prototype〉, 2021, Sculptures and video installation. Various materials including aluminium profiles, medical simulators, DC motors, Arduino boards, joysticks, Dimensions variable. Commissioned and produced by National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea With the additional support of Arts Council Korea; Korea Foundation Photo by: Roberto Marossi
꿈의 해석
프레셔스 오코요몬(Precious Okoyomon)은 관람객에게 〈세상이 끝나기 전 지구를 바라보는 일(To See the Earth before the End of the World)〉을 제안한다. 오코요몬은 살아 있거나 자라고 있거나 썩어가거나 이미 죽은 재료를 활용해 부스 전체를 작은 실내 정원으로 조성했다. 식민지 노예 무역의 산물인 사탕수수와 칡덩굴, 졸졸 흐르는 개울, 듬성듬성 피어난 야생화 사이를 거닐며 미래의 인구 감소 시대를 상상해보았다.
오코요몬의 작업이 숲속을 거니는 일이라면 알렉산드라 피리치(Alexandra Pirici)의 〈Encyclopedia of Relations〉는 누군가의 꿈속으로 걸어 들어가는 경험이다. 한 무리의 사람들이 껴안고 노래를 부르고 춤을 추고 결합한다. 19세기 초현실주의 예술가 만 레이, 앙드레 브르통, 이브 탕기, 막스 모리스는 종이 한 장을 네 번 접은 뒤 한 명씩 돌아가며 사람 몸의 한 부분을 그리는 실험을 한 적 있다. 그렇게 탄생한 것이 그 유명한 〈우아한 시체〉다. 피리치의 작업은 그 ‘우아한 시체’를 꼭 닮았다. 시작도 끝도 없는 사건의 조각 모음, 이성의 지배를 벗어난 무의식의 시공간. 거기서 마침내 현실과 환상이 하나로 결합하는 찰나의 순간을 목도하고 새삼 깨닫고야 말았다. 예술은 꿈의 다른 이름이라고. 아니, 어쩌면 꿈보다 더 완전한 세계일 것이다.

Andra Ursuţa, 〈Predators ’R Us〉, 2019, Lead crystal, 74x132x69cm. Private Collection With the additional support of MASSIMODECARLO Photo by: Marco Cappelletti

Alexandra Pirici, 〈Encyclopedia of Relations〉, 2022,Ongoing performative action. Performers: Celine Bellut, Matilda Bjarum, Liliana Ferri, Daouda Keita, Raymond Liew Jin Pin, Melanie Lopez, Jared Marks, Emily Ranford, Valentina Restrepo, Robert Schulz, Jennifer Tchiakpe, Xiao Huang, Patrick Ziza Masks design: Andrei Dinu With the additional support of Audemars Piguet Contemporary; Ammodo; UniCredit Bank; European ArtEast Foundation; The Administration of the National Cultural Fund, Romania; Romanian Cultural Institute; Staatliche Kunsthalle Baden-Baden Photo by: Ela Bialkowska

Precious Okoyomon, 〈To See The Earth Before the End of the World〉, 2022. Photo by: Roberto Marossi